::Join ChurpChurp::

Thursday, December 1, 2011

Merawati Ruam

baru-baru ini qusyairi kena ruam lampin...jadi ada bintik-bintik merah di celah kelengkang dia...disebabkan qusyairi tak pernah kena ruam lampin, saya tidak tahu ubat yang terbaik untuk merawati ruam tersebut...

disebabkan saya ada stok Pureen Nappy Rash Cream yang masih belum digunakan, jadi saya terus sapu krim tersebut pada qusyairi...namun hasilnya sangat mengecewakan...bintik-bintik tersebut menjadi semakin banyak & semakin kemerah-merahan...mungkin krim tersebut tidak sesuai untuk qusyairi...bila saya nak pakaikan pampers, qusyairi merengek-rengek...mesti dia rasa gatal & sakit di bahagian tersebut...

Pureen Nappy Rash Cream
(sumber: google)

kemudian saya bertanya pada seorang rakan sepejabat tentang bagaimana dia merawati ruam terhadap anak dia...menurutnya, dia menggunakan bedak berubat Pureen...pada mulanya saya rasa agak was-was untuk menggunakan bedak tersebut disebabkan saya tidak berhasil menggunakan krim ruam jenama Pureen sebelum ini...namun, dalam pada saya rasa was-was, saya tetap ingin membeli bedak tersebut kerana ingin mencuba...kalau tak cuba, mana nak tahu kan?

bedak berubat Pureen
(sumber: google)

dalam masa yang sama, saya teringat kawan lama semasa di usm, Azlin...seingat saya, Azlin pernah beritahu pada saya, anak kedua dia pernah kena ruam...saya terus call dia & menurutnya dia pakai krim Bepanthen untuk merawat ruam yang dihidapi anaknya...really appreciate with her, sebab terus mms gambar krim tu takut saya tersalah beli...

Bepanthen

petang tu jugak selepas balik dari kerja, saya terus beli krim Bepanthen & bedak berubat Pureen di guardian...harga krim Bepanthen agak mahal, jadi saya beli saiz yang paling kecil...sebenarnya krim ni bukan hanya untuk merawati ruam lampin, malah boleh diguna untuk merawati penyakit kulit yang lain juga...untuk detail lebih lanjut, boleh baca description di dalam kotak krim...

saya sapu krim Bepanthen & bedak berubat Pureen di bahagian yang kena ruam sebelum qusyairi tido waktu malam...Alhamdulillah, pagi esoknya masa qusyairi nak mandi pagi, bahagian tersebut dah elok & bersih...


walaupun saya tak pasti sama ada krim Bepanthen atau bedak berubat Pureen yang memberi kesan, saya berpendapat kedua-duanya sesuai untuk merawati masalah ruam lampin yang telah dihidapi oleh qusyairi...syukran...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...