::Join ChurpChurp::

Friday, December 30, 2011

Hanya Di Hujung Jari Sahaja (Part 2)

sambungan dari Part 1...

untuk memenuhi tuntutan kehidupan yang semakin sibuk, online business ataupun jual beli alam maya semakin menjadi pilihan ramai termasuk saya...pertama kali saya membeli barang secara online adalah pada awal tahun 2011 & barang pertama yang saya beli adalah Simple Dimple diapers bag...


sejak itu, saya mula membeli barang secara online & Alhamdulillah setakat ini semuanya tidak ada masalah...antara barang yang pernah saya beli secara online adalah tudung, shawl, blouse, kain pasang, charger blackberry, bateri blackberry, play yard & stand walker...

dengan membeli barang secara online, kita dapat menjimatkan masa untuk mencari parking kereta & juga menjimatkan minyak kereta atau motosikal...tidak perlu memandu kereta atau menunggang motosikal tetapi hanya perlu memilih barang yang diingini & kemudian membuat bayaran...insyaAllah barang akan sampai kepada kita dalam masa 2 atau 3 hari sahaja selepas kita membuat bayaran...

tips yang saya amalkan dalam membeli barang secara online adalah search, survey & research...

- search di enjin carian seperti google ataupun sebarang enjin carian lain tentang barang yang ingin dibeli,

- survey dengan melihat seller yang ada (banyak seller menjual barang yang sama),

- research iaitu dengan bertanya pada ahli keluarga atau rakan-rakan yang pernah membeli barang tersebut secara online (kiranya ambil testimoni dari mereka)...jika tidak ada testimoni, pilih seller yang paling cepat memberi maklum balas & menyatakan secara terperinci tentang material & kualiti barang yang dijual...ini penting kerana jika membeli barang secara online, kita tidak dapat pegang barang yang ingin dibeli...jadi kita tidak tahu material barang tersebut...pandangan mata kita terhadap gambar di monitor komputer tidak akan sama dengan keadaan barang yang sebenar...kesimpulannya sebagai pembeli, pilihlah online seller yang mudah bekerjasama & jangan sekali-kali anda jadi black out atau fussy buyer pada mereka...

black out atau fussy buyer maksudnya kita order barang then senyap...tak buat sebarang bayaran ataupun tak beritahu yang kita tak jadi membeli barang tersebut...tak elok kalau kita buat begitu pada online seller ni, kasihan mereka sudah simpankan barang & tertunggu-tunggu maklum balas kita...kalau situasi seperti itu terjadi pada kita, tentu kita rasa sedih & marah, bukan?

berdasarkan pengalaman saya sebagai pembeli online, jika saya tidak mempunyai wang yang mencukupi tetapi sangat berkenan dengan sesuatu barang, saya akan berbincang secara baik dengan online seller tersebut & Alhamdulillah mereka memberi kelonggaran kepada saya untuk membayar deposit dahulu & menyimpan barang tersebut untuk saya sehingga saya menyelesaikan segala bayaran...selepas bayaran selesai, barulah barang tersebut dipos kepada saya...

kepada online seller, sama ada berniaga secara online mahupun offline, sememangnya mempunyai risiko...bersabarlah & anggap itu dugaan dalam berniaga...yang paling penting, mesti berhati-hati kerana penipu ada di mana-mana...jika sudah terkena sekali, jangan berdiam diri dan terus black list si penipu tersebut...

2 helai shawl yang saya beli online dari seorang blogger

**u all ada pengalaman membeli barang secara online?meh la sharing...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...